Pepparkaks Cake Pops

Allmänt Cake Pops

Första gången jag åt cake pops var i USA för ett par år sedan. Inne på Starbucks fick jag syn på underbart söta små bakverk på pinne och blev helt förälskad. Att göra dem på mjuk pepparkaka ger de mest saftiga cake pops man kan tänka sig. De går självklart att doppa i vilken stort chokad man vill men jag får aldrig nog av mörk. Jag gjorde egen mjuk pepparkaka med självklart går det bra att köpa en färdig om man inte känner att man hinner. Gör man egen är det bästa att göra den dagen innan så kakan hinner sätta sig. Receptet jag har använt mig av är från Allt om mat och har både grädde och lingonsylt i smeten vilket gör att själva kakan i sig är väldigt saftig. Pinnarna finns att köpa på hobbybutiker. Det bästa sättet att torka cake popsen på är att göra hål i en kartong och sätta pinnarna i hålen, låt torka under natten och förvara sedan i kylen.

Pepparkaks Cake Pops

En sats mjuk pepparkaka, se recept nedan

17 pepparkakor

150 g lätt Philadelphia

3 msk råsocker

 200 g mörk choklad

Strössel eller annan garnering

Bryt ner kakan tillsammans med pepparkakorna i en mixer

Tillsätt råsocker och Philadelphia

Mixa till en jämn smet

Rulla små bollar och sätt in i kylen i 30 minuter

Smält chokladen

Ta ut bollarna och sätt var och en på en pinne

Doppa bollarna i chokladen och garnera

Mjuk pepparkaka från Allt om mat

3 ägg

3 dl socker

1 dl lingonsylt

2 dl grädde

50 g smör

3 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

2 tsk kanel

1 tsk stött kardemumma

1 krm mald nejlika

1 tsk mald ingefära

Sätt ugnen på 200 grader

Vispa ägg och socker pösigt

Smält smöret och rör ner i smeten tillsammans med lingonsylt och grädde

Blanda de torra ingredienserna och tillsätt till smeten under försiktig omrörning

Smöra och bröa en 1 ½ liters form och häll ner smeten

Grädda långt ner i ugnen i ca 50 minuter, efter ca 30 minuter sätt över ungs folie om kakan börjar se mörk ut

Kommentera inlägget här: