Laxsallad med asiatisk dressing

Allmänt Sallad
Jag har märkliga smaklökar som tycker att vanlig sushi är riktigt äckligt men älskar ”fin sushi” (som från Bistro Barbro (bor ni i Stockholm bara måste ni prova deras!). Blir ändå inspirerad av smakerna i sushi och älskar den asiatiska kryddningen som ofta leker med kontrasterna mellan sött och salt vilket är min favorit kombo! Eftersom vi nästan aldrig äter ris hemma hos oss ersatte jag den ingrediensen med fullkornsbulgur till vår sallad. Tycker att bulgur passar så bra då den suger åt sig mycket dressing och smak. Alltid när jag vill att en annan smak än själva salladsbladen ska få ta den största platsen väljer jag machesallad till min bas. Den här rätten går att variera med vilka grönsaker man vill, jag älskar broccoli men skulle även vara gott med bönor eller morot i. Då jag använder rå broccolin tog jag endast i små bitar av toppen men spar stjälkarna till en god wok en annan dag. Att använda sig av knapriga grönsaker är i alla fall ett bra tips när man i övrigt använder många mjuka ingredienser som lax och avokado. Jag valde rimmad lax till salladen men vill man lyxa till det lite extra skulle färsk Salma lax vara super gott skuren i kuber! Köper nästan alltid naturella cashewnötter och rostar dem själv i ugnen utan olja och salt.

Laxsallad med asiatisk dressing

Rimmad lax

Avokado

Fullkornsbulgur

Machesallad

Broccoli

Vita sesamfrön

Cashewnötter

Inlagd ingefära (på min burk stod det sushi ingefära)

Dressing

3 msk risvinäger

3 msk soja

3 msk sesamolja

1 msk finriven färsk ingefära

½ finriven vitlöksklyfta

1 msk agavesirap

Böra med att koka fullkornsbulguren enligt anvisningar, låt svalna eller om det inte finns tid till det spola den i en sil under kallt vatten

Rosta cashewnötterna på ett bakplåtspapper i mitten av ugnen ca 10 minuter i 175 grader

Rosta sesamfröen i en torr stekpanna tills den får en gyllene färg

Blanda samman alla ingredienser till dressingen i en mixer

Lägg machesalladen, bulguren och så mycket broccoli ni önskar i en salladsskål

Häll på några matskedar av dressingen och blanda runt ordentligt.

Tillsätt avokado och lax, toppa med cashewnötter samt sesamfrön och ha gärna lite inlagd ingefära på sidan av tallriken. Låt burken med dressing stå framme för den finns en stor chans att ni kommer vilja hälla på mer av det goda!

Kommentera inlägget här:

 

Kommentarer:

1 Emilia:

skriven

Men hur gott låter detta?? Är besatt av ingefära för tillfället, vill ha det till exakt allt!

Svar: Visst är det så galet gott, drinkar, dressing, wok - bara kör ner det i allt!
Emma Lindberg Borg