Chokladcupcakes med lavendelfrosting

Allmänt Choklad Cupcake/Muffins
 
Afternoon tea måste vara en av de bästa uppfinningarna som någonsin har kommits på. Jag älskar fikat som sker på eftermiddagen mer än något annat så när jag får tillfälle att äta kakor, cupcakes och scones runt den tiden är jag som lyckligast. Är inte jätte intresserad av snittarna man får till. Jag vet att väldigt många tycker de är det bästa men jag kan inte riktigt lägga något fokus på dem när jag vet vad som väntar.

I förra veckan fick jag tillfälle att göra min egna Afternoon tea på hotellet. Eftersom det skulle serveras ganska sent på eftermiddagen valde jag att bara göra sött. Det absolut bästa receptet på scones tycker jag är Leilas. De innehåller lite råsocker och ägg vilken ger en ljuvlig smak och konsistens. Linzerkakor ger en sån fin effekt tycker jag så de var självklara. Gjorde även en sats klassiska brysselkex.

Cupcaksen är choklad med lavendelfrosting. För att ge frostingen lavendelsmak masserade jag in lavendeln ordentligt i florsockret. Sen fick det ligga i över natten, dagen efter silade jag florsockret så man slipper några otrevliga hårda blommor från lavendeln. För lite mer effekt färgade jag frostingen med färgpasta, här gäller det att vara försiktig så ta bara lite i taget och vispa in ordentligt innan ni tar i mer då den ger väldigt mycket färg. Chokladcupcakes tycker jag ofta är för torra men återigen förlitar jag mig på Leila som har ett otroligt gott recept.

Chokladcupcakes med lavendelfrosting

3 st ägg

2.5 dl strösocker

1 tsk vaniljsocker

50 g smör

1 dl gräddfil

2 msk kallt kaffe

3.5 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

4 msk kakao

1 krm salt

100 g mörk choklad (70%)

Sätt ugnen på 175 grader

Vispa ägg tillsammans med strösocker och vaniljsocker pösigt

Smält smöret och rör ner gräddfilen och kaffet

Blanda samman med äggsmeten

Rör ihop vetemjöl med kakao, bakpulver och salt

Vänd ner blandningen i smeten

Smält chokladen och rör ner i smeten

Fördela mellan 12 formar och grädda i 15 minuter

Frosting

150 g smält smör

200 g färskost

3 dl florsocker

1 msk torkad lavendel

Massera in lavendeln med florsockret och låt stå över natten

Smält smöret i en kastrull, rör om och låt koka tills det får en gyllene färg, låt svalna helt

Vispa samman smör och färskost med elvisp

Sikta ner florsocker och vispa slätt och fluffigt

Tillsätt eventuellt vald färgpasta

Spritsa dina cupcakes och servera!

Kommentera inlägget här: