Söt och salt favoritgodis

Allmänt Choklad Godis
Nytt år men inte nya smaklökar för mig inte; jag fortsätter att köra mina kombinationer med söt och salt 2014. Jag ställer mig tveksam inför att uttala för många löften, det är lätt hänt att köra på för hårt med kost och träning i början av året för att sedan tappa suget helt. För mig handlar träning om en vardagsrutin som ska passa in så lätt som möjligt i det övriga livet utan att man ska behöva skära in för mycket på sin fritid. Hinner jag inte gå på ett träningspass tar jag en snabb promenad eller ännu hellre kör ett intensivt pass hemma med den absolut galna men effektiva Jillian Michaels. Jag äter mycket ren mat men kompromissar inte på smaken utan tillsätter ost där det behövs, använder mycket kryddor och rostade nötter. Sen tror jag på att unna sig det godaste man vet för att hålla motivationen uppe och i mitt fall råkar det vara kola och choklad kombinerat med lite salt.
Vanligtvis är jag trogen mitt kola recept men i det här fallet behövde kolan bli fastare för att hålla ihop godiset och sen är den här metoden nästan löjligt enkel. Godiset går bra att göra antingen i en vanlig rund kakform eller i en liten ungsform. Botten består av salta kex och jag har använt mörk choklad till överdraget. Det här är ett recept som går att variera mycket i topping; använd krossat godis, hackade nötter, kokos eller torkad frukt. Skulle även fungera bra att göra ett fräschare godis genom att toppa med färska bär som hallon eller blåbär. Jag använde en blandning mellan choklad och jordnötsknappar som jag köpt i USA och saltade jordnötter. Vilka smaker man än väljer att leka med så gör det här receptet; det är så enkelt och så gott!
Söt och salt favoritgodis
Havssaltade kex (de här är mina favoriter)
100 g smör
1/2 dl rörsocker
1/2 dl muscovadosocker
1 tsk vaniljsocker
100 g choklad
1/2 dl av valfri topping
Sätt ugnen på 200 grader
Klä in den valda bakformen i folie
Smält smöret tillsammans med socker på medelhögvärme
Låt det sjuda under konstant omrörning i 5 minuter
Lägg de saltade kexen i ett lager ovanpå foliet
Häll över kola blandningen och kör in i ugnen i 5 minuter
Bryt chokladen och lägg över kolalagret när den tagits ut från ugnen
Vänta 10-15 minuter och bred sedan ut chokladen med en sked till ett jämnt lager
Vänta 5 minuter till och strö sedan över vald topping
Förvara i kylen fram till servering

Kommentera inlägget här: