Vegetarisk lyxsallad

Allmänt Sallad

Jag är inte en vinter person på något sätt, blir trött av mörkret, hatar att frysa och tycker inte om några utomhusaktiviteter under vintern. Allra helst vill jag ligga under en filt, streck kolla på Homeland (hur har mina vänner kunnat säga att andra säsongen inte är spännande!?)och bara äta kakor. Nu är ju det inte riktigt en möjlighet och framförallt skulle man nog må ganska dåligt av det i längden.

För mig är träningen extra viktig under vintern för att få upp energinivån. Skrev ju i mitt förra inlägg om Jillian Michaels träningsvideor och nu måste jag bara tipsa om hennes yogaträning som man kan hitta här. Den är så jäkla skön samtidigt som det verkligen känns hur bra den tränar alla muskler i kroppen! Jag har kört den två gånger på tre dagar och det bränner av träningsverk lite överallt samtidigt som den kraftiga andningen ger mig mer energi.

Ett annat knep jag tror stenhårt på är att äta mycket frukt och grönt. Ju mer färger på grönsakerna desto bättre är de ju enligt undersökningar och det här är en riktig energisallad! Den behöver ingen extra dressing utan oljan från de soltorkade tomaterna , äppelcidervinägern och den saftiga paprikan tillför allt man kan önska. Att rosta paprikan är ett favorittrick för mig för att ge sallader en extra kick. Vill man göra den ännu lite matigare föreslår jag att mixa ihop en sats hummus att ha till.
Vegetarisk lyxsallad

1 orange eller röd paprika

1 stor eller två små morötter

2 msk äppelcidervinäger

1/3 paket fetaost

½ dl blandat rostade mandlar (gör så här) och valnötter

2 msk gula russin

2 avokado

1 sharonfrukt

2 nävar blandad sallad

4 soltorkade tomater i olja

Sätt ugnen på 230 grader

Skär paprikan på mitten och ta ur kärnorna

Lägg med skärsidan ner på en bakplåtsklädd plåt

Rosta i ca 15 minuter eller till skalet börjat bli mörkt

Låt vila i 2 minuter och lägg sedan i en liten plastpåse som knyts igen

Paprikan ska nu vila tills den svalnat (ca 1 timme), sedan är det enkelt att dra av skalet

Riv morötterna grovt och häll över äppelcidervinägern, dra över platsfolie och ställ in i kylen i ca 1 timme

Finhacka de soltorkade tomaterna och blanda med salladen

Hacka paprikan grovt och blanda ner (använd gärna händerna så det blir ordentligt blandat)

Blanda ner morötterna tillsammans med all äppelcidervinäger de legat och marinerat i

Skär upp avokadon och sharonfrukten och lägg i salladen

Hacka nötterna grovt och häll över salladen tillsammans med de gula russinen

Smula över fetaosten – Nu är salladen redo att serveras!

Kommentera inlägget här: