Nötkakor

Allmänt Kakor
Mattidning Saveur har en av de mest prestigefulla tävlingarna för matbloggar och jag måste tipsa alla att gå in och kolla in de nominerade då det finns så fantastiska bloggar som ger inspiration till matlagning och bakning – spana in här! Jag själv är tok sugen på att prova Top with Cinnamons Single-Serving Soft Pretzel, kan vara hur mumsigt som helst.
Eftersom jag har så många runt omkring mig som älskar småkakor så får jag ibland bjuda till och baka något som inte bara är så göttigt och kladdigt som jag vill ha det! Att tillföra lite espressopulver är ett bra knep när man vill tillföra lite djup i smaken, fungerar till nötter, choklad och vanilj och tar man bara lite smakar det inte av kaffe utan förstärker bara de smaker man jobbar med. Hasselnötter och mandlarna tycker jag kompletterar varande så fint då hasselnötternas lite bittrare smak balanseras upp av mandlarnas ton av sötma. De här kakorna är så enkla att slänga ihop och gör alla småkaks-fantaster glada.

Nötkakor

½ dl mandlar

½ dl hasselnötter + 12 extra för garnering

50 g smör

1 äggula  

¼ dl ljust muscovadosocker

¼ dl strösocker

1 tsk vaniljsocker

1 krm espressopulver

2 msk vetemjöl

Sätt ugnen på 175 grader

Kör hasselnötter och mandlar i ca 8 minuter i ugnen på bakplåtspapper

Gnugga av skalet på hasselnötterna och lägg tillsammans med mandlarna i en mixer

Mixa tills nötterna blir till ett mjöl men inte så länge att det börjar bli rinnande i konsistensen

Tillsätt smöret och kör jämnt

Häll ner sockret och blanda igen

Kör ner äggulan och rör sedan försiktigt ner vetemjöl och espressopulver

Forma 12 bollar av smeten och platta ut lite, gör en liten grop i mitten av varje kaka och kör ner en hel hasselnöt

Höj ungstemperaturen till 200 grader och grädda kakorna i 10 minuter i mitten av ugnen

Kommentera inlägget här: