Banana split Pavlova extra allt!

Allmänt Choklad
Jag har varit sugen på banana split otroligt länge. När jag ligger på kvällen och ska sova känner jag allt för ofta ett stort behov av att sleva i mig en banana split bomb med mängder av kolasås. Det suget inspirerade mig till att göra denna underbara marängtårta. Den är inte för obegripliga människor som vill ha en fräsch dessert utan för gästerna som är riktiga kakmonster. Här har jag inte sparat på krutet med en chokladpavlova som jag spräcker lite lätt upptill för att kolasåsen ska sjunka in i varje liten spricka med sin hint av havssalt. På det ett lager med grädde som toppas med kryddade nötter och banan. Här dog vi lite; åt upp halva tårtan på bara två personer och jag har tänkt på den konstant sen dess.  Det här med mina kryddade nötter kanske ni tycker är lite överdrivet att jag vill lägga på allt ätbart men de förgyller mitt liv så pass mycket att det är ok med mig om de blir lite tjatiga. Gör den reden nu i helgen och jag lovar att ni inte kommer ångra er!

Banana split Pavlova

4 äggvitor

2 ½ dl socker

60 gram 70% choklad

2 dl grädde

½ tsk vaniljsocker

2 bananer

kolasås

kryddade nötter

Sätt ugnen på 150 grader

Börja med att vispa äggvitorna tillsammans med socker över ett vattenbad med en hanvisp tills allt socker löst sig och marängen börjar se vit och krämig ut. Testa gärna med termometer om ni har det; den ska bli ca 65 grader.

Ta av bunken från vattenbadet och häll över i en ny bunke som inte är varm och börja vispa med elvisp.

Vispa tills marängen är sval och fast i konsistensen, kan ta allt mellan 5-10 minuter.

Smält chokladen och vänd försiktigt ner i marängden, blanda inte helt jämnt utan låt chokladen få marmorera marängen.

Klicka ut marängen på en bakplåtsklädd plåt i en rund cirkel, det är bara vackert om den är lite ojämn.

Grädda i mitten av ugnen 50 minuter.

Låt marängen svalna helt och för sedan över den på det kakfat ni vill servera den på.

Pressa lite lätt med fingrarna mitt på marängen så att den spricker lite lätt.

Häll över kolasåsen (se recept nedan), ta så mycket ni tycker passar och servera det som blir över i en kanna bredvid – de flesta kan inte få nog av kolan!

Vispa ca 2 dl grädde med ½ tsk vaniljsocker och bred ut över kolasåsen.

Toppa med skivad banan och kryddade nötter (recept nedan) – servera genast.

Kolasås

3 dl 15% matlagningsgrädde

2 dl ljus sirap

1 dl rörsocker

½ tsk vaniljsocker

1/2 tsk havssalt

Blanda samman samtliga ingredienser till kolasåsen i en medelstor kastrull

Vispa på ganska hög värme i ca 15 minuter tills kolasåsen börjat tjockna, prova genom att ta lite av såsen på en sked och häll kallt vatten över – stelnar den till lite är kolan färdig

Kryddade nötter

1/2 dl sötmandel

1/2 dl hasselnötter

1/2 dl valnötter

1 msk smör

1 msk muscovadosocker

1 krm kanel

1 tsk honung

1 tsk ljus sirap

Börja med att rosta mandlarna och hasselnötterna på 175 grader i ca 10 minuter

Gnugga av skalet från hasselnötterna och grovhacka alla nötterna

Smält smöret och blanda i sockret på medelvärme

Rör i kanelen och tillsätt nötterna, blanda runt ca 2 minuter

Häll ner sirap och honung och blanda runt

För över på bakplåtspapper och sprid ut nötterna så det inte blir en klump, låt svalna

Kommentera inlägget här:

 

Kommentarer:

1 Anders:

skriven

Ser riktigt mäktigt och smarrigt ut! :-)

Svar: Tack! Och nötternas kanelsmak passar perfekt så här i juletider!
Emma Lindberg Borg