Drömmiga Chocolate chip cookies

Allmänt Kakor
En av de bakade sakerna som flest tycker om måste ju vara Chocolate chip cookies. De fungerar för de som inte tycker om för mäktiga bakverk då de ofta är små och inte bara smakar choklad. Hos sötsaksälskarna är de en given hit och bland oss kanske det inte riktigt räcker att bara äta en men som min kära sambo brukar säga ”Är de små ta två”. Sen kan åsikterna gå isär lite gällande utförandet, jag tycker om de bulliga med en krispig yta men mjukt inre. De här kakorna är min kompis Nubars absoluta favoriter så jag var tvungen att baka dem när hon skulle hem till oss på middag i fredags. Succén var total när hon först åt sju stycken i följd och sen bad att få ta med sig några på tunnelbanan hem!
Det här receptet är så otroligt smidigt då man slipper vänta på att degen ska vila i kylen som många andra kakor utan det är bara att köra på med sitt bakande. Rumstemperat smör fungerar bäst då det inte skvätter så mycket när man ska vispa det men går även att göra på kallt smör bara man är lite försiktig. Jag tycker att kakorna ska ha lite sälta i sig och använder därför saltat smör och nästan en halv tesked salt.

 När jag reser är bland det bästa jag vet att gå i mataffären och köpa upp mig på allt det roliga som är svårt att få tag på här hemma. USA är lite drömlandet för mig som bakgalen och baking chips i alla möjliga smaker är en favorit. I somras köpte jag med mig chocolate and peanut butter baking chips som jag har haft i mina kakor. Eftersom det kanske inte går att hitta här hemma går det lika bra att använda en mjölkchoklad med smak (t.ex. Marabous peanut).  Allra godast är kakorna ju samma dag när chokladen inuti fortfarande är alldelens mjuk och smarrig men de håller i sig i ca en vecka i rumstemperatur.

Drömmiga Chocolate chip cookies

ca 20 små kakor

100 g rumstempererat saltat smör

½ dl rörsocker

½ dl ljus muscovadosocker

1 ägg

1 tsk vaniljsocker

½ tsk bakpulver

knappt ½ tsk salt

knappt 3 ½ dl vetemjöl

100 g 70% mörk kvalitets choklad ganska grovt hackad

1 dl mjölkchoklad med vald smak hackad (om det inte är baking chips då de ska vara hela)

Sätt ugnen på 175 grader

Börja med att vispa smöret tillsammans med båda sorterna socker i ca 2 minuter med elvisp

Tillsätt ägget och vaniljsockret och vispa samman

Rör ner saltet och bakpulvret

Vispa på låg fart in allt mjöl tills degen är jämn

Rör för hand ner de båda chokladsorterna

Ta fram två plåtar med bakplåtspapper

Rulla små bollar av degen och placera ut med lite mellanrum från varandra

Baka i 10 minuter i mitten av ugnen

Om kakorna känns för höga när de kommer ut ur ugnen tryck försiktigt ut dem lite med baksidan av en sked

Låt vila på plåten i ca 5 minuter och för sedan över på ett fat då kakorna annars fortsätter att gräddas i värmen som finns kvar från plåten

Kommentera inlägget här: