Julkola med mörkt choklad överdrag och havssalt

Allmänt Choklad Godis

Mums för kola som smälter i munnen och gör en snäll så här lagom till jul. Som vanligt kan jag inte hålla mig från att skapa kontrasten mellan sötman från kolan med lite havssalt på toppen. Det kan bli lite kladdigt när man ska doppa kolan i chokladen så jag satte min kola utomhus ungefär en halvtimme innan det var dags. Sedan hällde jag chokladen på ett bakplåtspappet och vände kolan i den för om man doppar kolan rakt ner i en skål finns det risk att den smälter i chokladen.

Julkola med mörkt choklad överdrag och havssalt

2 dl vispgrädde

1 vaniljstång

1 ½ dl ljust muscovadosocker

50 ml glykos

1 dl ljus sirap

50 g smör

200 g 70% choklad

lite havssalt

Skrapa ur vaniljstången och tillsätt innehållet tillsammans med grädde, muscovadosocker, glykos och sirap i en kastrull

Koka till en temperatur på 118 grader under omvispning.

Ta av från värmen och rör ner smöret

Häll i en liten ungs form med plastfolie i botten och låt vila till dagen efter

Sätt kolan riktigt kallt ungefär en halvtimme innan det är dags att skära den

Smält chokladen och häll lite i taget på ett bakplåtspapper

Skär kolan i önskad form och storlek och doppa i chokladen och toppa med lite havssalt

Slå in varje kola i cellofan papper och gör rosetter på båda sidorna

Kommentera inlägget här: