Fetaoströra med soltorkade tomater

Allmänt
Godaste röran som passar till allt har jag lärt mig av min sambos mamma. Smaken blir kraftig då man inte blandar ut fetaosten med någon crème fraiche eller liknande utan endast med lite av oljan från de soltorkade tomaterna så det behövs ganska lite mängd för att ändå ge mycket smak. Jag tycker om att även köra i lite färska örter och då kan man anpassa röran lite till vad man vill servera den till men jag tycker färsk timjan, gräslök eller basilika är de som gifter sig bäst med smakerna. Sältan i fetosten gör att röran inte behöver något extra salt men däremot är det gott att ha i ganska mycket peppar. Godast är röran kall så låt den vila lite i kylen innan servering.

Fetaoströra med soltorkade tomater

1 paket fetaost

ca 12 soltorkade tomater

½ tsk svartpeppar

Valfria färska örter

Bryt ner fetosten i en mixer

Tillsätt de soltorkade tomaterna utan att låta de rinna av från oljan allt för mycket

Kör till en jämn röra på hög hastighet i mixern

Tillsätt peppar samt örter och kör snabbt ihop med röran

Servera kall till grillat, fisk, sallad, som dipp, till kyckling, biffar - ja som sagt passar till allt!

Kommentera inlägget här: