Halvmåne kakor med smak av mandel

Allmänt Kakor

Sommaren börjar gå mot sitt slut men ännu håller vi fast i den lite längre med riktiga eftermiddagsfika kakor som passar allra bäst tillsammans med en skål jordgubbar. Jag vet att jag är ledig på riktigt när eftermiddagsfikat någon gång efter tre börjar kännas som ett självklart inslag i min vardag som jag absolut inte kan tänka mig att gå utan! De här kakorna är något för riktiga mandelmasseälskare och endast för oss! Jag var tvungen att slänga i mig en alldelens för varm direkt från plåten och ja de är fantastiska. Kakan håller sig mjuk även efter bakning och har bara ett tunt knaprigt skal av den flagade mandeln. Doppade hälften av mina i choklad men tycker för en gång skull att chokladen faktiskt inte behövs utan låter hellre mandelsmaken få lysa på egen hand. Ännu en gång har jag bloggen Love and Olive oil att tacka för receptet.

Halvmåne kakor med smak av mandel

200 gram mandelmassa

2 lätt uppvispade äggvitor

¾ dl strösocker

3 msk mandelmjöl

2 dl flagad mandel

Sätt ugnen på 190 grader

Blanda mandelmassan med strösocker samt 3 matskedar av äggvitan i en mixer

Tillsätt mandelmjölet och mixa samman allt helt kort till en ganska kladdig smet

Häll ut mandelflagorna på ett fat

Forna smeten till bollar (bör bli ca 6 stycken) och rulla sedan runt var och en utav bollarna till avlånga längder, ca 10 cm, i den flagade mandlar så de blir täckta.

Vik ihop längderna till halvmånar och tryck ut dem lite på en baklplåtsklädd plåt

Låt kakorna vila på plåten i 30 minuter

Häll ner en matsked vatten i det som återstår av äggvitorna och blanda runt, pensla varje kaka men blandningen

Grädda i mitten av ugnen ca 15 minuter

Kommentera inlägget här: