Sallad med rostade bigarråer och salta pistagenötter

Allmänt Sallad
Då var det dags att rosta bär och stoppa i en sallad igen! Jag älskar bigarråer, är en av de sakerna som jag har väldigt svårt att sluta äta när jag väl börjat och därför ville jag så fort de kommit i säsong göra en sallad med dem så man har anledning att äta de som en hel måltid! Att rosta bär tillsammans med balsamvinäger har blivit en favorit då det skapar en sötma som fungerar väldigt bra i mat. Jag tycker chévre är den godaste osten att ha tillsammans med rostade bär men självklart kan man ta vilken ost man vill; fetaost eller parmesan skulle också fungera fint i den här salladen. För att bigarråerna skulle få ta mycket plats gällande smak höll jag salladen enkel med machesallad och för att skapa lite av min älskade kontrast mellan sött och salt har jag använt saltade pistagenötter att strö över salladen.  Pistagenötterna ger också en vacker färgkontrast till de mörkröda bigarråerna. Den här salladen skulle vara super god till grillat men fungerar även bra på egen hand för en lättare måltid.

Sallad med rostade bigarråer och salta pistagenötter

3 dl urkärnade bigarråer (plus några med kärnan kvar för garnering)

2 msk balsamvinäger

1 msk honung

1 msk olivolja

1 tsk söt senap

En påse machesallad

1 dl saltade pistagenötter

En bit chevéost

Sätt ugnen på 200 grader

Blanda balsamvinäger med honung och rör ner bigarråerna

Häll ut blandningen på en bakplåtsklädd plåt

Rosta bigarråerna i 10-12 minuter i mitten av ugnen tills de börjat ge ifrån sig vätska och börjat bli karamelliserade

Blanda samman olivolja, söt senap samt salt och peppar i en skål

Häll över de färdiga bigarråerna tillsammans med sin vätska i olivoljeblandningen och rör runt

För över machesalladen i en skål och häll över bigarråerna och rör runt

Toppa salladen med grovt hackade salta pistagenötter, hela bigarråerna och chevre i bitar

Kommentera inlägget här: