Baguette med vispad brie, torkade tranbär och kryddade nötter

Allmänt
Förra veckan fyllde min bästa kompis år och det ville vi ju förstås fira ordentligt! Jag körde en riktig old school bål med lika delar vodka och applesour, en hel del lime och sprite med äppelskivor i – super god! Snittar är något jag älskar, tycker rent allmänt om mat där man får många olika smaker och då krävs det ju att det är i lite mindre format.
När man ska ha fest tycker jag inte om att stå och laga så jag försöker tänka på vilka snittar som håller sig fräscha ett par timmar. En riktig favorit är ankleverpastej på ett tunt knäckebröd med hackade torkade aprikoser och saltade pistagenötter.
Jag gjorde också en riktig liten klassiker med chevre och smördeg. Köp färdig smördeg, låt den tina något och kavla sedan ut lite gran. Skär varje ruta i 8 delar och lägg ut på en bakplåtsklädd plåt. Lägg på en bit chevre på varje platta och kör 10-15 minuter mitt i ugnen på 200 grader tills de får en fin gyllene färg. Låt svalna och klicka sedan på en tesked fikonmarmelad och strö över rostade pinjenötter.

Kakorna i muffinsformar är Peanut Butter S'mores Cookie Cups och kommer från det här receptet

Min nya absoluta favorit blev dock snitten med vispad brie!

Baguette med vispad brie, torkade tranbär och kryddade nötter

1 Baguette (gärna råg surdegs baguette, finns på bl.a. på Fabrique)

1 dl torkade tranbär

2 dl kryddade nötter

1 brie (ca 300 g)

Börja med de kryddade nötterna:

¾ dl sötmandel

¾ dl hasselnötter

¾ dl valnötter

1 msk smör

1 msk muscovadosocker

1 krm kanel

1 tsk honung

1 tsk ljus sirap

Börja med att rosta mandlarna och hasselnötterna på 175 grader i ca 10 minuter

Gnugga av skalet från hasselnötterna och grovhacka alla nötterna

Smält smöret och blanda i sockret på medelvärme

Rör i kanelen och tillsätt nötterna, blanda runt ca 2 minuter

Häll ner sirap och honung och blanda runt

För över på bakplåtspapper och sprid ut nötterna så det inte blir en klump, låt svalna

Ta bort att kanter på brien och lägg ner i en mixer. Vispa i ca 5 minuter tills brien ser fluffig ut.

För över i en spritspåse med önskad sprits, jag gjorde en som var avlång och spritsade i vågor

Skär baguetten i tunna skivor lite på snedden

Spritsa över brien så att den täcker hela baguetten

Strössla över tranbär och kryddade nötter

Kommentera inlägget här: