Chokladdoppad julkola med torkad frukt och rostade nötter

Allmänt
Efter en middag förra helgen hade jag ett nästan fullt paket med vispgrädde i kylen och sånt klarar jag inte av att slänga utan gjorde mig istället redo för att röra ihop lite julgodis. Jag orkade dock inte gå och handla utan ville utgå från det som fanns hemma. Resultatet blev kanske den fulaste men godaste kolan jag någonsin har smakat! Den har en super smarrig julsmak av den torkade frukten som fått dra i sig cointreau och de rostade nötterna. Flingsaltet gör man som man vill med; jag älskar kontrasten mellan det söta och salta men är man inte så mycket för det så bara uteslut! Jag tycker om kola som är kladdig men för att den inte ska bli trist och kletig att äta så doppade jag den i mörkchoklad. Den här metoden är så enkel för att göra kola på istället för att stå och vispa i en kastrull med termometer, viktigt bara att hålla koll så att den inte blir för hård.
Chokladdoppad julkola med torkad frukt och rostade nötter

2 ¼ dl vispgrädde

¾ dl ljust muscovadosocker

¾ dl strösocker

3 msk ljus sirap

3 msk honung

75 g smör

2 dl blandade rostade nötter

8 torkade aprikoser

2 torkade fikon

1 msk cointreau

1 tsk flingsalt

200 g mörkchoklad

2 tsk rapsolja

Sätt ugnen på 175 grader

Hacka den torkade frukten och lägg i en skål tillsammans med cointreaun så att den drar åt sig av vätskan

Hacka nötterna ganska grovt

Ta en mellanstor kastrull och rör samman smör, vispgrädde, sirap, honung samt båda sorterna socker på ganska hög värme

Låt koka samman i 10 minuter

Klä en liten glasform i bakplåtspapper

Rör ner den torkade frukten, flingsaltet samt nötterna i kolan

Häll över kolan i glasformen

Ställ in i ugnen i 20-30 minuter, håll koll den ska bli lite fast i konsistensen och få en fin gyllene färg

Låt svalna helt i kylen

Smält chokladen och rör ner oljan

Skär bitar av kolan och doppa i chokladen, för över de doppade bitarna på en bricka med bakplåtspapper

Förvara i kylen fram till servering

Kommentera inlägget här: