Hemmagjorda Mums-mums

Allmänt

Mums-mums eller skumtoppar eller vad man vill kalla dem är något jag älskar! Den mjuka marängen gifter sig så fint med den mörka knapriga chokladen tillsammans med kokos eller hasselnöts bitar. När jag bestämde mig för att göra egna visste jag med ens vilken kex botten jag ville använda; Brago! Självklart går det bra att använda vilken typ av neutrala kex som helst men jag tycker Brago är så goda och perfekt storkel. När man spritsar marängen krävs det en ordentligt sprit med en bred rund öppning. Jag spritsar först en rundel och sen spritsar jag upp till en topp. Efter att marängen har spritsat på kexen behöver de vila i ca 30 minuter i kylen. Smält chokladen i mikron i intervaller på 25 sekunder och rör runt efter varje gång tills den smält och häll då i en neutral matolja. Viktigt att tänka på är att smälta chokladen i en avlång kopp så att marängen går lätt att doppa ner. Chokladen går att variera i den kakaohalt man själv föredrar, jag tycker att 70% är absolut godast. En ide jag fick när jag var klar är att göra dem till ett julbak genom att använda gröna candy melts istället för mörk choklad och garnera med pärlströssel så har man sig ett bakverk som liknar en julgran!

Hemmagjorda Mums-mums

16 Brago kex

3 äggvitor

4 dl strösocker

1 tsk vaniljsocker

200 g choklad

1 ½ msk neutral matolja

Sätt på en stor kastrull med ca 10 cm högt vatten och låt sjuda upp

Blanda äggvitorna med socker och vaniljen i en rostfri bunke och sätt i elvispen så att den når till kastrullen

Vispa äggviteblandningen i ca 1 minut utan vattenbadet med elvisp och sätt sedan bunken över kastrullen med knappt sjudande vatten

Vispa över vattenbadet i 12 minuter

Ta av bunken från kastrullen och vispa ytterligare 2 minuter

Fyll spritspåsen med marängen

Lägg ut kexen på en bakplåtsklädd plåt  

Lämna en liten kant av kexen att hålla i när man doppar marängen i chokladen och spritsa höga toppar av maräng på kexen

Ställ in plåten i kylen i en halvtimme

Smält chokladen och blanda i matoljan

Doppa varje marängtopp i chokladen. Doppa rakt ner och lyft upp dem med en liten cirkelrörelse för att chokladen ska fastna fint. Låt överflödig choklad droppa ner i koppen igen och ställ tillbaka skumtoppen på bakplåtspappret.

Garnera med kokos, hasselnötter eller vald topping

Låt svalna i kylen

När chokladen helt har stelnat ta ut topparna och pensla på chokladblandningen på botten av skumtopparna för finast resultat

Förvara i kylen fram till servering

Kommentera inlägget här: