Godaste Chevresalladen!

Allmänt
När jag och min sambo var i Amsterdam förra året gick vi in på ett litet café för att äta lunch. Finns det chevre sallad på en meny väljer jag nästan alltid det och den här gången var jag extra glad över den beställningen. Den salta osten möttes av körsbärstomater som smakade ljuvligt sött tillsammans med små bitar bacon och gräslök exploderade smakerna i munnen. Det var en sån rätt jag kände att jag var tvungen att prova att återskapa hemma.

Jag har lagt till en ytterligare söt smak då vi har två salta komponenter vill jag möta upp med två söta och sharonfrukt passar utmärkt till de andra smakerna. Innan jag åt den här salladen har jag alltid tillagat tomater i ugn på hög värme och kort tid men när man kör dem i 150 grader ca en timme blir de så mycket sötare och godare. Det bästa är om man kan hitta chevre på rulle då den ska tillagas ganska hög för att den ska hålla ihop. Alla jag har bjudit den här salladen på älskar den så prova den ikväll!

Godaste Chevresalladen

250 g körsbärstomater

1/2 msk olivolja

1 paket bacon (helst från rapsgris)

1 rulle chevre på 450 g

8 grillade soltorkade tomater

75 g pinjenötter

1 dl valnötter

2 sharonfrukter

2 avokado

gräslök

blandsallad

vinägrett

Sätt ugnen på 150 grader

Häll ut körsbärstomaterna på en bakplåtsklädd plåt

Strö över en ½ tsk havssalt och 1 krm svartpeppar

Ringla över olivoljan och massera in lite lätt med handen så alla tomater får olja över sig

Tillaga i mitten av ugnen i ca 1 timme

Så snart bakplåtspappret svalnat lite ta tag i det på sidorna och häll ner tomaterna i en skål. De har släppt vätska när de varit i ugnen och det vill vi inte gå miste om.

Höj temperaturen i ugnen till 230 grader

Skär getosten i 8 cm höga bitar och ställ på en bakplåtsklädd plåt

In i ugnen i ca 10 minuter, de ska få en fin gyllene färg

Låt svalna lite på plåten innan de flyttas då de håller ihop mycket bättre då

Skär baconen i ganska små bitar och knaperstek. Låt sedan rinna av på en bit hushållspapper

Rosta pinjenötterna i en torr panna till gyllene

Skär sharonfrukt och avokado i skivor

Hacka de grillade soltorkade tomaterna grovt

Lägg salladen i en skål, häll över körsbärstomaterna, de grillade soltorkade tomaterna och 3 msk vinägrett och blanda runt

Ner med sharonfruksten och avokadon i salladen

Strö över baconet

Ställ chevrestubbarna på salladen

Klipp över gräslök

Strö tillsist över nötterna och njut sedan med ett gott bröd till!

Kommentera inlägget här:

 

Kommentarer:

1 Emilia:

skriven

Ska göra denna ikväll, räknar med stor succé!