Hjärtkakor

Allmänt
Nu närmar sig alla hjärtans dag och vilket bättre sätt att visa att man tycker om någon än med kakor! Vi har precis börjat se serien Friday night lights och på matchdagen ger alla tjejerna spelarna kakor. Jag tänkte då på vilket universelltspråk kakor talar; alla känner att man vill visa sin uppskattning för någon när man ger bort något bakat. Att baka är ett riktigt hantverk som jag inte tycker man ska fuska med. De här kakorna kan man göra i vilken form som helst och går även att variera innehållet. Jag gjorde en variant förra helgen till ett dop som fick blåbärssylt och som jag pudrade med florsocker. Varianten jag gjorde igår är till min mamma i alla hjärtans dag present och hennes bästa är pärlsocker på bakat så självklart fick varianten till henne det och fyllningen är hallonsylt. Jag har använt pepparkaksformar, en liten och en stor för att få till formen på kakorna. De här är lite pyssliga men det är det mest avslappnande jag vet att pilla med bakat så känner ni likadant så tycker jag verkligen ni ska baka de här söta kakorna till någon ni tycker om!
Hjärtkakor

(ca 16 kakor)

110 g rumstempererat smör

1 dl strösocker

1 tsk vaniljsocker

1 äggula

2 1/2 dl vetemjöl

1 dl mandelmjöl 

Vispa smör tillsammans med socker och vaniljen

Vispa ner äggulan

Rör ner lite mjöl i taget och avsluta med mandelmjölet

Låt degen vila i kylen i en timme

Sätt ugnen på 165 grader

Kavla degen på ett lätt mjölat bord ganska tunt

Tryck ut kakor med den större formen och lägg på en bakplåtsklädd plåt

Kavla ut degen på nytt och tryck ut formar och upprepa tills degen tagit slut

Ta ut degen på hälften av kakorna med den lilla formen

Om ni vill använda pärlsocker pensla kakorna med hål med vatten och strö över pärlsockret

Baka mitt i ugnen i 10 minuter

Låt svalna helt på ett galler

Om ni vill ha florsocker på kakorna pudra kakorna med hål med florsocker när kakorna svalnat

Klicka ut lite sylt på kakorna utan hål och lägg ihop med kakorna med hål

Var försiktiga om kakorna ska transporteras då de är ömtåliga

Kommentera inlägget här: