Granola även kallad nöt-fest!

Allmänt Nötter
Granola är bland det godaste jag vet! När jag var med min mamma i USA förra året åt jag yoghurt med granola varje dag i två veckor och var fast besluten att hitta det bästa receptet som ändå inte innehöll för mycket socker. Jag har provat många olika varianter men tycker den här är absolut godast, massa nötter och god rostad smak. Vi äter den varje helg med vaniljyoghurt och jag längtar lika mycket varje fredag att få vakna upp och äta frukost. När min bror fick smaka på den i somras kallade han den för "nöt-festen" ett väldigt passande namn. Tycker själv om att ha i lite russin också men då min kille inte tycker om det toppar jag bara min med det. Tänk på att alla ugnar är olika, känn på doften när den blivit rostad utan att få någon bränd ton.
Granola även kallad nöt-fest

6 dl havregryn

1 tsk vaniljsocker

1/4 tsk salt

2 msk rapsolja

1 msk agavesirap

200 g hasselnötter

200 g sötmandlar

1 dl valnötter

1/2 dl iskallt vatten

Sätt ugnen på 160 grader

Blanda 6 dl havregryn men allt förutom nötterna

Hacka nötterna grovt och blanda ner

Tillsätt vattnen och rör om

Häll ner blandningen på en plåt med bakplåtspapper

Skjutsa in i ugnen i ca 40 minuter, rör om i granolan ungefär var tionde minut

Kommentera inlägget här: