Lyxig variant på kladdkaka serverad i portionsformar

Allmänt Choklad

Det här är efterätten som jag har gjort absolut flest gånger och prövat mig fram för att få exakt den dos choklad som jag så ofta känner ett stort behov av! Bara att den innehåller smält blockchoklad, hackad 70% choklad och kakao borde vara orsak nog för alla att prova den här lyxvarianten på kladdkaka. Att de görs i portionsformar är också ett plus då man får en lagom mängd och de är enkla att variera genom att ha bär, smaksatt grädde, vaniljglass eller vad man själv är sugen på till. Den här gången lyxade jag till med glass och den kolasås med jordnötssmak som blev kvar från mina doughnuts.

Lyxig variant på kladdkaka serverad i portionsformar (4 stycken)

½ dl socker

1 ägg

50 g smör

100 g blockchoklad

½ dl vetemjöl

1 msk kakao

¼ tsk bakpulver

1 nypa salt

20 g 70% choklad  

Sätt ugnen på 200 grader

Smält smöret och chokladen tillsammans

Vispa ägg och socker pösigt

Blanda ner smörblandningen

Häll ner de torra ingredienserna och vänd ner försiktigt

Tillsätt 20 g hackad 70% choklad

Häll upp i fyra formar (går bra i hårda muffinsformar)

Grädda i mitten av ugnen i 7 minuter

Öppna ugnsluckan och låt de stå kvar 30 sekunder till

Låt svalna och sedan är de klara att servera!

Kommentera inlägget här:

 

Kommentarer:

1 Emmelie:

skriven

Kan man göra smeten i förväg? :)

Svar: Jag skulle inte rekommendera det då det är bakpulver i smeten och jäskraften tar slut om smeten får stå. Däremot kan de gräddas på morgonen då de är lika goda när de svalnat som ljumna. Hoppas du provar dem och tycker om dem!
Emma Lindberg Borg