Kolapaj med saltade nötter och kardemummagrädde

Allmänt Nötter

Jag har aldrig tidigare tyckt att kardemumma är någon höjdare men när jag upptäckte hur den gifte sig med sötman från kolasåsen blev jag såld! Att tillsätta lite vaniljsocker och råsocker i grädden tillsammans med stötta kardemummakärnor gör den magisk. Smeten till pajbotten är bland det godaste jag vet, varnar att om man har smakat på den är det svårt att sluta äta. Den är en super botten att använda till de flesta pajer med sin knäckiga smak. För att göra en stor kaka istället för de små jag valt att göra fördubbla bara receptet.

Kolapaj med saltade nötter och kardemummagrädde

60 g smör

1/2 dl strösocker

1 dl havregryn

1 dl vetemjöl

1/4 tsk bakpulver

½ tsk vaniljsocker

lite salt

Sätt ugnen på 200 grader

Smält smöret

Blanda ner alla torra ingredienser

Tryck ut smeten i fyra portionsformar

Grädda i ca 10 minuter, de ska få lite färg ut mot kanterna

Kolasås

1 dl 15% matlagningsgrädde

2/3 dl ljus sirap

1/3 dl råsocker

1/3 tsk vaniljsocker

Koka upp samtliga ingredienser under konstant vispning tills såsen börjar sätta sig och få sin vackra mörkare färg och ljuvliga doft!

När botten svalnat fyll med blandade salta nötter och valnötter och toppa med kolasåsen

Kardemummagrädde

3 dl grädde

1 tsk vaniljsocker

1 krm kardemummakärnor

1 msk råsocker

Börja med att mortla kardemummakärnorna

Blanda ner allt i grädden och vispa till önskad konsistens

Kommentera inlägget här: