Ungsbakade körsbärstomater

Allmänt Sallad
 

Jag har länge misstagit mig stort och trott att godaste sättet att göra körsbärstomater i ugn på är att köra dem på kort tid i hög värme - fel! När jag var i Amsterdam i våras åt jag en underbar sallad med ungsbakade tomater, de var mycket mer ihopskrumpna än mina brukar bli och smakade sötare än vad jag är van vid. Provade så snart jag kom hem och körde körsbärstomater med lite olivolja, havssalt och peppar på 160 grader i ca. 1 timme och de blev magiska! Viktigt är att man rullar runt tomaterna i olja, salt och peppar så de blir helt täckta. De får en karamelliserad smak som smälter i munnen! Viktigt är att ha tomaterna på bakplåtspapper så att när man tar ut dem ganska snabbt tar tag i varsin sida av pappret och häller ner tomaterna i en skål med all vätska - den vill man inte förlora!
 

Kommentera inlägget här: