Rostat Mandelsmör

Allmänt Nötter
Jag är galen i nötsmör, allt för ofta går jag in i kylen och tar en bit mörk choklad tillsammans med en tesked nötsmör och bara njuter. Det roligaste är att det är så otroligt enkelt att göra eget och man behöver tillskillnad från de flesta av de färdigköpta produkterna inte tillsätta något mer än nötterna och salt efter smak. Går lika bra att använda naturliga nötter som rostade eller till och med saltade om man vill lyxa till det. Har ätit extrema mängder rostade mandlar på sista tiden så det naturliga steget var nu att prova att göra ett nötsmör av dem och herre min je vad jag är glad över det! Den rostade smaken av nötterna i smöret ger det en fantastisk karaktär som passar lika bra att använda i desserter som att ha i asiatisk matlagning, på mackan eller bara i sig självt på en tesked med en bit mörk choklad – mums!  Hur mycket salt du vill använda är helt upp till egen smak, jag tycker om när smöret har en ton av salt så minska på saltet om du bara vill att det ska finnas någonstans i bakgrunden av smaken. Mitt tips är att köra mandlarna i mixern medans de fortfarande är varma då det skyndar på processen för dem att bildas till smör.

Rostat Mandelsmör

200 g sötmandlar

1 tsk flingsalt

Sätt ugnen på 175 grader

Häll ut mandlarna på en plåt över ett smörpapper och rosta i ugnen 8-10 minuter

För över mandlarna till en mixer och tillsätt saltet

Börja köra mandlarna och fortsätt tills de bildat ett jämnt smör, du kan behöva stoppa mixern några gånger för att skrapa ner mandelsmulorna från sidorna innan de börjat bildas till smöret

Häll ner i en burk och förvara i kylen

Kommentera inlägget här: