Carpaccio på serranoskinka med pistagenöts pesto

Allmänt Nötter
Det här är en god liten rätt som fungerar lika bra till vardags som till fest. Hemmagjord pesto imponerar alltid men är ju faktiskt bara att slänga ihop på några minuter i mixern. Jag vill ha konsistensen på min pesto mer som än röra än såsig, är ju såklart en smaksak så vill man ha den rinnigare är det bara att tillsätta lite mer olivolja. Just i pesto tycker jag att man ska använda olivolja då oljan är en sådan viktig del av smaken. Då jag ville att pistagesmaken skulle komma fram ordentligt valde jag att inte använda mig av någon vitlök eller samma mängd basilika som jag tar när jag gör min vanliga pesto. Eftersom jag fortfarande vill ha en grön smak och färg använder jag istället lite rucola i peston. Det går lika bra att använda sig av prosciutto eller bresalo till carpaccion. För att jag är fixerad vid kontrasten mellan sött och salt gjorde jag en toast bredvid med en marmelad gjord på torkade aprikoser. För att väga upp de söta aprikoserna är det viktigt att man använder ett riktigt mörkt bröd.

Carpaccio på serranoskinka med pistagenöts pesto

1 ¼ dl saltade pistagenötter

¾ dl olivolja

3 msk parmesanost

½ tsk flingalt

1 krm peppar

en liten näve rucola + lite extra för garnering

ca 10 basilika blad

8 skivor serranoskinka

Kör 1 dl pistagenötter i mixerna så de börjar gå sönder men inte blir helt finhackade

Tillsätt olivolja, parmesanost, rucola, basilikan samt salt & peppar och mixa till en röra, den får gärna fortfarande ha lite crunch kvar från nötterna men ska gått ihop helt

Lägg ut serranoskinkan på ett fat och strö över lite rucola ovanpå

Klicka ut pistagenöts peston och hyvla över lite parmesan, toppa med lite grovt hackade pistagenötter

Toast med aprikosmarmelad 

2 skivor grovt bröd

6 torkade aprikoser

2 msk färskost

¾ d valnötter

Blötlägg aprikoserna under en natt

Häll av vattnet och kör aprikoserna i mixern till en jämn marmeladröra

Rosta det grova brödet

Bre på ett lager färskost och sedan aprikosmarmeladen ovanpå

Hacka valnötterna grovt och fördela över aprikoslagret

Kommentera inlägget här: