Biscotti med nötter, mörk choklad och andra roliga smaksättningar

Allmänt Kakor
Biscotti är för mig den ultimata ”till kaffet kakan” (eller skorpa är det ju men ni förstår vad jag menar). Man kan smaksätta den hur man vill, den är knaprig men blir ljuvligt mjuk när den doppas i kaffet och den är inte allt för söt. Jag tycker det är allra godast att använda nötter i som först har rostats för att få en djupare smak. Kunde inte bestämma mig gällande smaksättning så jag gjorde halva degen med rivet apelsinskal och halva med torkad lavendel. Lavendel tillsammans med mörk choklad är för mig en riktig hitt men har en speciell smak som inte passar alla. Degen blir riktigt kladdig men oroa er inte den ska vara så. Förvaras gör Bicottin bäst på ett torrt ställe så att de inte tappar sin knaprighet, jag har mina på en plåt i luckan under ugnen och där håller de sig bra. Receptet jag har tagit inspiration från är det här.

Biscotti med nötter, mörk choklad och andra roliga smaksättningar

½ dl hasselnötter

½ dl mandlar

8 ½ dl vetemjöl

1 tsk bakpulver

1 tsk vaniljsocker

1 krm salt

3 dl socker

3 ägg

½ dl smör och rapsolja

1 dl mjölk

¼ tsk bittermandelolja

skalet från 1 apelsin

2 msk torkad lavendel

100 g mörk choklad (70%)

Sätt ugnen på 175 grader och rosta hasselnötterna tillsammans med mandlarna i mitten av ugnen i

7-8 minuter.

Låt svalna och gnid av skalet från hasselnötterna

Grovhacka mandlar och hasselnötter

Höj ungsvärmen till 200 grader

Blanda samtliga torra ingredienser i en bunke

Rör ner smör och rapsolja, mjölk, ägg, hackad mörk choklad och bittermandelolja

Dela upp degen i två delar och blanda ner finrivet apelsinskal i ena halvan och torkad lavendel i den andra

För över degen på en plåt klädd i bakplåtspapper och dra ut till två längder

Baka i mitten av ugnen i 25 minuter

Sänk värmen till 100 grader och ta ut plåten

Skär längderna i ca 2 cm breda bitar och för över på plåten igen med snittytan uppåt

Ställ tillbaka plåten i ugnen, låt ugnsluckan stå på glänt och torka Biscottin i 1 timme

Kommentera inlägget här:

 

Kommentarer:

1 Emilia:

skriven

Men hallå, varför har jag inte känt till att du driver en så fin blogg?? Nu är den iaf bokmärkt och jag planerar att bli stammis! Kram //E