Rödlöksmarmelad med smak av rosmarin

Allmänt

Hur underbart är det inte när naturen äntliggen är vaken igen och allt växer så att det knakar? Jag bestämde mig för att i år vill jag ha min balkong full med ätbara växter och kryddor. En riktig favorit för mig är rosmarin och den är ju så otroligt lättskött. Grilla är ju en annan sån där aktivitet som bara hör sommaren till och jag kom och tänka på ett av mina favorit tillbehör som liten; rödlöksmarmelad. Hemligheten är att låta löken gå länge på svag värme för att helt få bort den bittra smaken och istället locka fram all underbar sötma som finns i rödlök. Den blir inte jätte söt så jag tycker den är väldigt god till grillad men är man inte lika galen i kontrasten söt och salt som jag är fungerar den även utmärkt till ostbrickan. Rödlöksmarmeladen går bra att förvara i kylen ett par veckor efter den gjorts.

Rödlöksmarmelad med smak av rosmarin

1 msk olivolja

2 rödlökar

10 cm färsk rosmarin (använd inte grenen)

½ dl balsavinäger

½ dl honung

Börja med att steka rödlökarna på riktigt svag värme i 30-40 minuter tills de är super mjuka

Hacka rosmarinen fint och tillsätt tillsammans med balsamvinägern och honungen

Låt stå och småputtra i ca 20 minuter

Häll upp i en burk och vänta tills den svalnat innan servering

Kommentera inlägget här: