Ett smalare alternativ - kokosvisp istället för vispgrädde

Allmänt

Det är säkert många som vill börja året med lite lättare alternativ på dessertbordet. Jag själv är en sådan person som aldrig skulle få för mig att dra ner på socker i en kaka eller försöka ersätta smör på något sätt; nej då kan jag hellre vara utan och ta en god frukt istället eftersom resultatet blir så mycket sämre utan göttigheterna! Däremot kan jag lova att det här alternativet till den feta vispgrädden inte kommer göra er besvikna! Det vill säga om ni tycker om kokos för den här vispen görs nämligen på kokosmjölk tillsammans med lite socker och vaniljstång. Tänk på att köpa koksmjölken senast dagen innan vispen ska serveras då den behöver stå över natten i kylen för att massan ska bindas samman ordentligt. Jag valde att servera den med mina små varianter på kladdkaka men skulle även fungera super bra tillsammans med bara frukt och bär så får man en riktigt nyttig efterrätt. Iden för den här vispen kommer från bloggen Oh she glows 

Kokosvisp

En burk kokosmjölk (obs ingen lätt variant!)

½ vaniljstång

1 msk socker

Ställ koksmjölken i kylen och låt stå över natten

Ta fram bunken ni ska vispa i ca 15 minuter innan det är visp dags och ställ i frysen

Nu är det dags att ta ut innehållet från kokosmjölks burken, ställ den upp och ner och öppna, häll av all vätska och gröp ur den fasta massan och för över i bunken

Vispa massan med elvisp tills den mjuknar och börjar ta formen av en visp

Tillsätt socker samt vaniljstång och vispa ner

Sätt vispen i kylen fram tills det är dags att servera

Kommentera inlägget här: